ONT I RYGGEN

Ryggskott. Ischias. Lumbago. Falsk ischias.

Ett av de vanligaste besöken hos en kiropraktor. Det kan vara i form av akut ryggskott eller kronisk smärta i ländryggen.

Att har ont i ryggen är extremt vanligt. Nästan alla drabbas av det någon gång i livet. Det är den vanligaste anledning för sjukskrivning och kan variera från en liten irriterande smärta till någonting som kan begränsa dagliga livet.

Behandling hos en kiropraktor kan vara väldigt effektivt för att korta ner sjukdomslängd och även förebygga framtida episoder.

ONT I NACKEN

Nackspärr, smärta i nacken, diskbråk i halsryggen, cervikalgi, whiplash.

Ett väldigt vanligt besvär till att söka hjälp hos en kiropraktor. Nacksmärta kommer i olika former. Kiropraktiskt behandling i kombination med övningar har forskats som ett tryggt och effektivt sätt att behandla de flesta typer av nacksmärta.

Ungefär 2/3 av Sveriges befolkningen upplever nacksmärta minst en gång i livet.

ONT I
AXELN

Impingement syndrom, rotator cuff syndrom, supraspinatus tendonit, frusen axel, adhesive kapsulit, AC led degeneration

De vanligaste axelskadorna som jag ser inom mitt yrke är träningsrelaterade och så kallad 'överbelastningsskador'.

Det är vanligt inom simning, crossfit, tennis och tyngdlyftning. Axeln är en väldigt komplicerat led som innehåller fyra olika rörelseapparater. Att återställa bra funktion i rörelseapparaterna och hela biomekaniska kedjan är viktigt så att rehabiliteringsövningarna uppnår bäst effekt.

ISCHIAS

Diskbråk, falsk ischias

Smärta i ländryggen/höften kopplat med  en strålande smärta ner i benet kan beror på olika problem.

Ischias symptom kan även börja som domningar/stickningar i benen.

Kiropraktorer är utbildade och har mycket erfarenhet inom undersökning och diagnos av olika form av "ischias".

HUVUDVÄRK

Spänningshuvudvärk, migrän, cervicogenic huvudvärk

Huvudvärk kan vara ett extremt besvärligt symptom och kan begränsa ens liv oändligt. Har du svårt att koncentrera dig? Är du trött när du jobbar/läser?

Forskning har visat att Kiropraktisk behandling kan vara effektiv för de vanligaste typer av huvudvärk; spänningshuvudvärk, cervicogenic huvudvärk och vissa typer av migrän.

ONT I ARMBÅGEN?

Tennisarmbåge, golfarmbåge, musarm

Smärta i armbågen är ett vanligt besvär.  Inom byggarbetare, de som arbetar fysiskt och även de som arbetar på kontor och använder tangentbordet mycket.

En fullständig undersökning av axeln, armbågen och handen kan hitta orsaken bakom smärtan. Att utföra de rätta rehabövningar för dig är viktigt.

ONT I KNÄET

Iliotibial band syndrom (runners knee/löparknä), hopparknä, patellofemoralpainsyndrom, artros

Smärta och stelhet i knäet är vanligt och kan ha många orsaker. Knäet är utsatt till "wear and tear" eller "överbelastning"

Oftast när det gäller knäbesvär är det extremt viktigt att höften och foten fungerar optimalt så belastas inte mjukdelarna runt knäet fel.