ont i nacken.jpg

NACKSPÄRR

Nacksmärta är den näst vanligaste orsaken till att patienter uppsöker en kiropraktor.

Dagens hektiska och intensiva livsstil kan leda till besvär med hållningen och påverkar vår ergonomi, som i sin tur ofta kan skapa och leda till problem och till dysfunktion i ryggen.

Hos personer med nacksmärta ser man ofta dålig hållning, rundade axlar och gamnacke.

Dålig hållning lägger extremt mycket belastning på muskler och leder i nacke/axlar som kan leda till en akut episod av stelhet och smärta, som kallas för nackspärr.

Då vikten av huvudet (som kan väga lika mycket som ett bowlingklot) hamnar längre fram än vad den borde, kan ytterligare belastning läggas på muskler och leder i nacken.

HELG BESÖK

NACKSPÄRR

BAKGRUND

Nackspärr är inte en diagnos men ett begrepp som beskriver stelhet och smärta i nacken, främst vid rörelse. Näcksparr kan vara extremt obehagligt och den första gången man får det är det vanligt att man blir orolig och rädd. Det viktigaste att komma ihåg när man har nackspärr är att extremt sällan någonting strukturellt är sönder om nackspärren inte uppkommit i samband med trauma.

Eftersom nacken är väldigt känslig är det vanligt att få andra symptom i samband med nacksmärtan, som t.ex. huvudvärk, yrsel och muskelkramp i nacke och axel

Vid första besöket görs en noggrann undersökning för att utesluta en akut skada av diskarna i nacken samt att skadan inte är orsakad av patologiska sjukdomar.

VAD ÄR NACKSPÄRR?

Nackspärr uppstår när strukturena runt nackkotan blir irriterat och svullet vilket ledar till svår muskelkramp och nedsatt rörlighet. Det är tänkt att vara kapseln runt ledarna som blir inflammerat och muskelkrampen är sekundär. Ibland kan disken vara involverad och det kan ge liknande symptom. Det är viktigt att bedöma vad som har orsakat nackspärren för att välja ut den bästa behandlingen och rehaben.

VARFÖR HAR JAG FÅTT NACKSPÄRR?

Nackspärr kommer oftast efter ett tungt lyft, en hastig rörelse, eller efter att man har sovit/suttit med huvudet i en konstig position länge.

Det finns flera faktorer som kan leda till att man lättare får en nackspärr, t.ex. dålig hållning eller dålig arbetsställning men även faktorer som stress och dåliga sovvanor kan ha negativ effekt.

För mig är nackspärr, främst återkommande nackspärr, en varningssignal från kroppen, vilket lägger vikt i att hitta den bakomliggande orsaken och inte enbart behandla symptomen.

VARFÖR GÖR DET SÅ ONT?

Eftersom nacken är så känslig så försöker kroppen försvara området genom muskelkramp.

KAN BEHANDLING HJÄLPA MIG?

Ja.

Forskning av hög kvalitet visar att kiropraktisk behandling kan hjälpa vid akut nack smärta (nackspärr).

Vid behandling av nackspärr är syftet att förbättra funktionen i rörelseapparaten och få musklerna att slappna av. Desto snabbare man får tillbaka rörligheten i nacken desto smidigare går läkningsprocessen.