lumbago front page edit.jpg

LUMBAGO

Lumbago är ett extremt vanligt besvär som de flesta upplever minst en gång i livet. Nivån av besvär kan variera väldigt mycket från person till person, vissa har bara mild smärta i några dagar och andra kan ha större problem hela livet.

Lumbago är definierat som smärta i ländrygg och glutealområdet som strålar ned i ben, dock inte längre ner än till knät.

Forskning visar att en en kombination av kiropraktisk behandling tillsammans med

rehabiliterande övningar

är ett mycket effektivt och tryggt sätt att behandla vissa former av lumbago. Forskning visar även på att desto kortare smärttid, desto snabbare är läkningsprocessen, dessutom blir problemen mindre ihållande i framtiden

HELG BESÖK

LUMBAGO

BAKGRUND

Lumbago är en bred diagnos som beskriver många olika problem. Oftast hör man om "akut lumbago" och "kronisk lumbago". Akut lumbago är smärta i ländryggen som går över inom 12 veckor och kronsik lumbago är smärta som inte ger sig under de första 12 veckorna.

VAD ÄR LUMBAGO?

Lumbago kan komma från många olika strukturer i ländryggen och är en väldigt komplicerad diagnos. Vanligast är att det härstammar från ledarna i ländryggen och bäckenet och musklerna runt omkring. Irritation eller skada i ländryggens diskar kan också ge smärta i ländryggen och sätet utan att orsaka ischias symptom.

Det är väl förstått att stress och dålig sömn påverkar lumbago på ett negativt sätt.

VARFÖR HAR JAG LUMBAGO?

Ibland kan det var rent mekaniskt att du har lyft fel på gymmet, sitter i en dålig position på jobbet eller har sträckt dig under ett tungt lyft. Men oftast är det mycket mer komplicerat än så, och beror då på en kombination av flera olika faktorer.

LUMBAGO, DEN ORDA CIRKELN

Lumbago kan ofta påverka ens liv väldigt negativt och är en vanlig orsak till depression. Forskning visar hur viktigt det är för människor med lumbago att träna och hålla sig aktiv, men det är inte alltid så lätt. Speciellt om man får smärta under eller efter man har tränat. Vad som är viktigt med behandling är att försöka bryta den onda cirkeln och göra det lättare att träna och röra på sig.

KAN BEHANDLING HJÄLPA MIG?

Kiropraktisk behandling kan vara ett effektivt sätt att lindra smärta på och samtidigt få tips och råd om ett bra träningsprogram för att styrka upp och stabilisera ländryggen.