ont i ryggen web.png

ISCHIAS

Ischias är ett ord som beskriver smärta i sätesmuskeln och eller benet. Den vanligaste typen av ischias är strålningssmärtor från höften ner baksidan av låret.

Vanliga symptom kan också vara domningar och stickningar i benen och/eller fötterna och kan vara väldigt besvärligt när det är som värst.

Det finns två typer av ischias, ischias av diskal orsak (diskbråk) och ischias utan diskal orsak (oftast kallat för falx ischias)

NYTT BESVÄR

PROBLEM

ISCHIAS AV DISKAL ORSAK

Ischias kan vara extremt besvärligt i vissa fall med mycket smärta och stelhet i ländryggen kopplad med symptom i benet.

De vanligaste symptomen är domningar och stickningar i benet, strålningssmärtor i baksidan av låret, värk i vaden och kan även vara kopplat med svaghet i fötterna.

I extrema fall kan man även få symptom som är relaterat till toalett besök, med svårigheter att sluta/börja att kissa och bortdomning runt anusen och genitalia.

De mesta diskbråken med ischias symptom är bäst behandlat med rehab och mjuk manuell terapi, för att försöka lindra smärta, få igång rörelsen och öka funktionen i ryggen.

I vissa fall är en ortopediska bedömning för operation behövd.

Det viktigaste att veta med diskbråk är att disk degeneration och buktning är en extremt vanlig åldersförändring och bara tecken av diskbråk på MR bild behöver inte menar att man ska lida av smärta.

Forskning har visat att det finns många som har diskal förändringar under bild-undersökning och har ingen symptom alls.