ont i ryggen.jpg

DISKBRÅCK

Vad du bör veta om diskbråck

Ett diskbråck kan inträffa plötsligt eller så kan det gradvis utvecklas och orsaka smärta eller domningar i flera delar av kroppen beroende på vilken nerv som påverkats. Några typiska symptom av ett diskbråck i nacken kan vara en svag värk eller skarp smärta i nacken eller mellan skulderbladen, domningar eller stickningar i armen eller axeln, skarp smärta som strålar från armen till fingrarna. Om diskbråcket sker i den nedre delen av ryggen kan symptomen inkludera skarp smärta i skinkorna som strålar från låret till under ditt knä. Andra symptom kan vara svårigheter eller oförmåga att antingen hålla eller lyfta något på grund utav försvagade muskler.

HELGBESÖK

DISKBRÅCK

Ryggkotorna som omger ryggmärgen är staplade på varandra med en härdig, gumaktig, stötdämpande skiva mellan varje kota. Detta tåliga yttre innesluter en mjuk och geléliknande mitten. Om det finns en spricka i det yttre lagret kan det orsaka den mjuka mitten att läcka. Det är detta som kallas för diskbråck. Smärtan orsakas på grund utav att mitten som läckt lägger press på nerverna som passerar genom ryggraden.

Det finns ett flertal faktorer som kan orsaka diskbråck. I takt med att kroppen åldras så har skivorna en tendens att torka vilket minskar deras styrka samt flexibilitet och gör dem mer benägen att spricka.

Att vara överviktig kan också leda till problemet då den extra vikten sliter på skivorna i den nedre delen av ryggen, vilket gör dem mer känsliga emot slitage. Att delta i ansträngande aktiviteter eller sporter som innebär kontinuerliga häftiga rörelser, exempelvis vridning, böjning eller dragning, kan även leda skivan att spricka.

Det finns ett flertal saker du kan göra för att förhindra diskbråck

• Genom att försök att alltid bibehålla rätt hållning medan du sitter, står och går är det bästa du kan göra för att slippa diskbråck.

• Använd rätt teknik när du lyfter något, särskilt när du lyfter tyngre saker. Böj alltid på knäna när du ska lyfta något; böj aldrig på ryggen när du ska lyfta.

• Undvik att lyfta saker som är mycket tunga själv. Be någon att hjälpa dig. Genom att dela vikten skapar du mindre belastning på ryggen.

• Sluta röka om du röker. Rökning påskyndar härdning av artärerna vilket orsakar degenerativa sjukdomar.

• Om du är överviktig, försök att vidta åtgärder för att förlora den extra vikten eftersom det sätter en stor belastning på den nedre delen av ryggen.

• Träna regelbundet. Raska promenader och simning är bra former av konditionsträning som inte sliter på ryggen.

Dessutom, förutom att bidra till viktminskning, så ökar vissa konditionsövningar som magmuskelövningar ryggradsstabilitet.
Det är minst lika viktigt att undvika stressiga situationer så ofta som möjligt eftersom det kan skapa muskelspänning, vilket försvagar musklerna.
Om du har en ihållande skarp smärta i nacken, skulderbladen, ryggen, armar eller skinkor så bör du träffa en kiropraktor/läkare så snart som möjligt så att du kan få rätt behandling så tidigt som möjligt.